Nieuws

Lees hier de meest actuele ontwikkelingen binnen de opleidingsschool.

 

Jaarverslag 2023

Jaarverslag 2022

Jaarverslag 2021

Jaarverslag 2020

 

 

Werkplekleren binnen opleidingsschool IJssel-Veluwe. 

Graag willen we deze ervaring van een student met jullie delen: 

 

Van leerling, naar stagiair, naar docent

In september 2020 begon ik mijn opleiding tot docent geschiedenis. Voor deze opleiding kom je al snel op een stageschool terecht. Dit is spannend want je weet nooit van tevoren waar je terecht komt en er zijn veel verschillende locaties en identiteiten. Ik kwam uiteindelijk terecht bij het Greijdanus college in Meppel. Dit vond ik erg leuk, omdat ik zelf op het Greijdanus college in Hardenberg heb gezeten. Ik had verwacht mij direct thuis te voelen op de locatie. Toch was mijn eerste dag op de school spannend. Een wereld die bekend was en toch vreemd. Daar stond ik dan, kop koffie in de hand, in de lerarenkamer. Als middelbare scholier had ik altijd geleerd: dat is verboden terrein voor leerlingen. Ik zweef nu als het ware in een tussenruimte: geen middelbare scholier meer, maar ook nog geen vakdocent. Met WPL1 heb ik voornamelijk klassen mogen observeren aan de hand van thema’s. Ik heb docenten de zes rollen van de leraar zien toepassen. Gezien hoe docenten de klas managen. Gezien hoe ze lessen aanpassen aan de behoeften van leerlingen. Dit was zeer interessant. Met andere vakken leer je ‘’droge’’ theorie. Met stage zie je de theorie in werking gaan. Maar er zijn zoveel verschillende dingen voor een docent om te doen, op te letten of aan te passen. Een klas is levendig en onvoorspelbaar. Je schrijft van tevoren geen script om uit te spelen in de les. Voor mij is dit de reden waarom het belangrijk is direct stage te volgen. Een docent word je door te leren over je vak en hoe je een goed lesformulier moet opstellen, maar bovenal door actief met de groep om te gaan waar onderwijs allemaal om draait. Leerlingen zijn in verschillende soorten en maten, met verschillende leerbehoeftes. Ik heb dan ook tijdens mijn observaties mogen zien hoe flexibel en veerkrachtig een docent moet zijn. Naast de verwondering roept het bij mij uitdagingen op. We hebben namelijk ook moeten kijken naar wie wij nu zijn en welke kwaliteiten wij nu bezitten. Zo kun je punten herkennen waar je wellicht nog in moet groeien. Tussen mijzelf en de flexibele, veerkrachtige docent zit nog veel ruimte. Het mag gerust een kloof genoemd worden. Wel ben ik ervan overtuigd dat ik het kan halen. Doordat het Greijdanus Meppel mij stuurt en ondersteunt in dit proces. Ze bieden mij de ruimte en de juiste ondersteuning waar nodig. Zo kijk ik er enorm naar uit eindelijk mijn plek voor in de klas eigen te maken. Met deze stageschool durf ik de uitdaging aan te gaan en een sprong in het diepe te maken.

Met vriendelijke groet,

Jody van Leeuwen

 Jody