Onderzoek
Onderzoek doen
In elk studiejaar maakt onderzoek deel uit van het onderwijsprogramma. Je leert aan de hand van het boek ‘Praktijkonderzoek in de school’ van Van der Donk en Van Lanen op welke manieren er onderzoek gedaan kan worden op school. Je leert verschillende onderzoeksinstrumenten als vragenlijsten, interviews en observaties te gebruiken en te interpreteren. Het doel hiervan is dat je onderzoekende houding gestimuleerd wordt. Deze onderzoekende houding helpt je om de lespraktijk voortdurend te verbeteren.
De leerlijn onderzoek draagt ook bij aan de ontwikkeling van je beroepsidentiteit. De beroepsidentiteit wordt gevormd door een samenspel van de persoonlijke en professionele identiteit en de beroepscontext ('Versterking van de beroepsidentiteit,' 2013). Hierbij staan vragen centraal als ‘wie ben ik als docent’ en ‘wie wil ik zijn als docent’?
De vraag ‘wie ben ik als docent?’ heeft meerdere lagen (Palmer, 2005). Het kan hier gaan om attituden, kennis en vaardigheden maar ook om het emotionele aspect van het docentschap, hoe wij onszelf en de leerlingen zich voelen als we lesgeven. Het gaat ook over zingeving, hoe we erin slagen ons verlangen vanuit de diepte van ons bestaan via het lesgeven te vervullen.
Via het doen van onderzoek vorm je een beeld van de beroepscontext en door je te verhouden tot de uitkomsten kan je een antwoord vinden op de vraag wie je bent en en wie je wil zijn als docent.
In de LIO fase maakt onderzoek een groot deel uit van het programma. Het is de bedoeling dat je zelf een keuze maakt uit de onderzoeksagenda van de stageschool of dat je in overleg kiest voor een ander onderzoeksonderwerp. Hierdoor lever jij met jouw onderzoek ook een praktische meerwaarde voor de stageschool.
Palmer, P. (2005). Leraar met hart en ziel. Over persoonlijke en professionele groei Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff.
Versterking van de beroepsidentiteit (2013). Retrieved from https://www.leraar24.nl/versterking-van-de-beroepsidentiteit/
Onze onderzoeksdocenten
Corneline Morren
Greijdanus Zwolle
Als docent onderzoek wil ik studenten en docenten graag helpen met het opzetten en uitvoeren van onderzoek waar je wat aan hebt. Met andere woorden: wat is de toegevoegde waarde van jouw onderzoek voor leerlingen, collega’s? Op school hebben we vooral te maken met praktijkonderzoek. Waar loop je als docent (in opleiding) in je lespraktijk tegenaan en wat wil je daaraan veranderen? Als docent geschiedenis in de onder- en bovenbouw van havo-vwo heb ik al bijna twintig jaar ervaring met lesgeven. In een verder verleden heb ik mij als student geschiedenis beziggehouden met academisch onderzoek. Nu wil ik deze kennis graag praktisch toepassen. Het werken als docent onderzoek bij Opleidingsschool IJssel-Veluwe is verrijkend omdat we als docenten van Windesheim, Nuborgh College en Greijdanus nauw samenwerken. De beide VO-scholen maken dezelfde onderwijsontwikkeling door. We kunnen dus veel uitwisselen en van elkaar leren. Dat geldt ook voor de samenwerking met Windesheim. Het is heel leuk om studenten van de docentenopleidingen te begeleiden, die ooit mijn leerlingen zijn geweest!
Manon Huijssoon
Nuborgh College locatie Lambert Franckens
Mijn naam is Manon Huijssoon en ik ben onderzoeksdocent aan de opleidingsschool, waarbij ik de eerste- en vierdejaars studenten begeleid bij het doen van onderzoek binnen de stageschool. Ook lesgeven op Windesheim en het beoordelen van de onderzoeken horen erbij. In 2011 begon mijn werkzame leven in het onderwijs en momenteel geef ik natuurkunde & NLT aan de onder- en bovenbouw op het Nuborgh College Lambert Franckens. De combinatie met de werkzaamheden voor de opleidingsschool dagen mij uit om continue te werken aan onderwijsverbetering. Graag draag ik mijn steentje bij in een lerende organisatie die zich d.m.v. evidence-informed onderzoek ontwikkelt. Mijn studie onderwijswetenschappen helpt mij hierbij.
Opbrengsten van onderzoek onder studenten:
Onderzoek slaap onder leerlingen